The end of an era: eerste stage afgerond! - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Reina Hibma - WaarBenJij.nu The end of an era: eerste stage afgerond! - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Reina Hibma - WaarBenJij.nu

The end of an era: eerste stage afgerond!

Door: Reina

Blijf op de hoogte en volg Reina

21 Maart 2015 | Zweden, Malmö

Hej!

Een trip naar Göteborg, twee assignments en het eind-assessment van stage verder, wordt het tijd voor een nieuwe update.

Na het schrijven van mijn vorige reisverslag was ik geïnspireerd geraakt om het weekend van 7 maart erop uit te gaan. Sinds weken had ik een weekend vrij en er waren geen feestjes gepland. Reden genoeg om mezelf op een uitje te trakteren: Göteborg, één van de drie grootste steden van Zweden. In het kader van zelfontwikkeling (ik was nog nooit alleen op pad geweest) besloot ik om helemaal alleen op pad te gaan. Aangezien het 3,5 uur reizen was met de trein boekte ik een hostel. Een hoStel. Nog nooit geweest, geen idee hoe dat allemaal werkt maar goedkoop is het wel.
Eenmaal aangekomen op Jutteborj C. bleek dat er heel veel andere mensen ook hadden bedacht om naar deze stad te gaan. Allemachtig, wat een drukte! Ik voelde mij nog niet zo op mijn gemak en begon al na te denken waarom ik had bedacht om helemaal alleen op'e struun te gaan.
Nadat ik bij de VVV mijn tas had gevuld met boekjes, plattegronden en folders ben ik gelijk het centrum uitgelopen. Ik besloot mijn koers nogmaals te veranderen toen er een grote stoet met demonstranten onder politiebegeleiding passeerde.
In Haga, een pittoresk oud gedeelte van de stad, was het wat rustiger. In 'Petit Café' dat bestond uit 3 tafeltjes dronk ik een bakje koffie en maakte ik een plan voor mijn tweedaagse citytrip. Met mijn Gothenburg-Card kon ik gratis met de tram en bus en kon ik gratis naar musea. Ideaal!
Het is een prachtige stad met veel bezienswaardigheden. Het was jammer dat er geen georganiseerde tours waren, die beginnen in april pas want ja, alles in Zweden is mooi vanaf de lente. Desondanks heb ik veel gezien, heel veel gewandeld, ontzettend veel trappen gelopen om de wonderschone uitzichten over de stad te bewonderen. Ik had zelfs zoveel gelopen dat ik prompt voor het hostel stond. Ik checkte in, nam mijn lakenpakket in ontvangst en liep naar de overkant van de receptie waar mijn 'dormitory' zich bevond. Ik wist niet wat mij te wachten stond in de women dormitory, de 12-persoons kamer. Er bleken gelukkig maar 2 anderen te zijn. Prima accomodatie, goed geslapen en klaar voor de volgende dag!
Op zondag wederom veel gezien, naar musea geweest en 's middags weer met de trein naar huis. Toen ik in Malmö weer op het station stond was ik trots op mezelf. Een citytrip in m'n eentje, dat had ik toch maar even gedaan.
Zie foto's voor een indruk van deze citytrip!

De twee assignments (verslagen) die ik moest schrijven voor school heb ik allebei met een B gehaald!
Afgelopen dinsdag had ik mijn final assessment van de stage in het ziekenhuis. Deze heb ik afgerond met een 'very good'! De teacher besloot mij te vergelijken met Zweedse studenten aangezien ik ook met niet Engels sprekende patiënten kon communiceren in mijn 'lite Svenska' en daardoor meer patiënten kon verplegen dan verwacht. Ik heb ontzettend veel geleerd tijdens deze stage en heb genoten van mijn tijd op afdeling urologie. Gisteren was mijn laatste dienst en heb ik afscheid genomen van collega's en van mijn mentor, aan wie ik deze fijne tijd het meest heb te danken. Ze was een perfecte mentor.
Om iedereen te bedanken had ik cupcakes gebakken met als versiering een cocktailprikker met de Fryske vlag (mede mogelijk gemaakt door Nelleke, dank daarvoor! Het scheelde niet veel of ze waren helemaal niet aangekomen: de prikkers waren namelijk geïnspecteerd door de douane in Stockholm..). Ulrika kreeg een enorme pot met snoepjes.
Met mijn zusterklompen in de tas liep ik tevreden het ziekenhuis uit.

De komende 2 weken heb ik lessen, daarna heb ik 2 weken stage op de 'akutmottagning' (eerste hulp) en 2 weken stage in de thuiszorg. Daarna heb ik alleen nog lessen.
In mei ga ik een reis door Zweden maken: van Malmö naar natuurgebieden vlakbij het meer Vättern, van daar naar Stockholm en vanuit Stockholm wil ik naar Kiruna (helemaal in het noorden van Zweden) vliegen om daar de natuur te bewonderen. Het zal daar wel erg licht zijn de hele dag, want Kiruna ligt boven de poolcirkel.

Komende week komen mem en Nelleke langs en volgende week zondag is het concert van het korps. Leuke vooruitzichten!

Vergeet de foto's niet!

Vi ses!

Reina

  • 22 Maart 2015 - 10:27

    Marieke:

    Reina! Leuk ferslagje wer! Bist lekker bezig der en wat een mooi bedankje foar de sjuksköterskas yn it siikenhus.. Dat is een goed teken;)
    Dikke tút!

  • 22 Maart 2015 - 11:29

    Vincent:

    Leuk, bin grutsk op dij!

  • 22 Maart 2015 - 12:59

    Pieternella:

    Hoi Reina

    Wat wer in prachtig ferslach! Wat ûndernimst in protte. Ik fyn it knap dast der allinnich op út giest.
    Kinst grutsk wêze op dysels!
    Hast dyn stage yn it sikehûs mar goeg ôfslúten. Nou it lêste stik noch.
    Kinst de kommende tiid noch mooi wat fan it lân sjen. Hast gelyk. Do bist der nou.
    De kommende wike komme jim mem en Nelleke. Ik hoopje dat jim gesellige dagen ha.
    Prachtige foto's fan Gotenborg. Succes de kommende wiken en ek mei it koncert.
    Wy heare der fêst wol mear fan.

    gr. Pieternella

  • 23 Maart 2015 - 08:32

    Janny:

    Meid wat ben je ook een avonturier!!
    Veel plezier nog!

  • 29 Maart 2015 - 09:12

    Truusiedema:

    lieve Reina,

    wat een mooi reisverslag en wat een druk leven, je bent zeer ondernemend op allerlei
    gebied, ik hoop dat het wat lenteachtig is in het noorden, want dan bloeien er
    misschien wat bloemen, of is dat er niet boven in Zweden, geniet van de prachtige
    natuurdie er ongetwijfelt is.

    ik wens je succes met je studie en gef. met het mooie resultaat van je verslagen.

    Fijne dagen met je fam. en goede Paasdagen gewenst.

    liefs Beppe

  • 29 Maart 2015 - 13:12

    Vera:

    Hee Reina,
    Goed om te horen dat de stages daar goed zijn gegaan en zulke goede resultaten hebt gekregen. Je hebt het dan ook wel verdiend na al het harde werken! Hopelijk zullen de volgende 2 stages net zo goed en leuk verlopen als deze :). En dan ook nog eens zelf op citrytrip gaan wat (volgens de verhalen en foto's) ook wel goed is bevallen. Erg leuk geschreven elke keer! We kijken uit naar de volgende verhalen ;)
    Liefs!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Reina

Gedurende 'spring semester' breng ik een deel van mijn studie hbo verpleegkunde door in Malmö en studeer ik aan Malmö University. Ik volg hier vakken aan de school en ga 3 stages lopen: in het ziekenhuis, in de thuiszorg en in een verzorgingshuis. Op deze pagina vertel ik over mijn ervaringen hier.

Actief sinds 10 Jan. 2015
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 9783

Voorgaande reizen:

08 Januari 2015 - 15 Juni 2015

Hej från Malmö

Landen bezocht: