Update! - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Reina Hibma - WaarBenJij.nu Update! - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Reina Hibma - WaarBenJij.nu

Update!

Door: Reina

Blijf op de hoogte en volg Reina

15 Januari 2015 | Zweden, Malmö

Alweer een week in Malmö, de één na grootste stad van Zweden. Het introductieprogramma loopt ten einde en het echte werk zal a.s. maandag beginnen.
Wat we zoal hebben gedaan tijdens de introductie tot nu toe:
- Feestjes
- Excursie naar Ikea (op zondag, ga nooit op zondag naar de Ikea!)
- Rondleiding door de bibliotheek van de universiteit
- Fika
- Les over verkeersregels, regels en wetten die voor ons van toepassing zijn (door een echte politieman)
- Feestje
- Kennismaking op de faculteit
- Proeverij van melkproducten
- Housewarmingparty
- Bijeenkomst waarbij iedereen lekkernijen vanuit eigen land meenam

Morgen hebben we nog een les over de Zweedse politiek, een receptie om het introductieprogramma af te sluiten en het semester in te luiden en 's avonds uiteraard een feestje.

Daarnaast heb ik iedere ochtend de cursus Zweeds gevolgd. Het is een interessante taal en heeft wel wat van het Frysk!

Fika is een typische Zweedse gewoonte: er is altijd een excuus voor een fika. Fika betekent 'koffiepauze' maar de Zweden hebben er graag wat lekkers bij, zoals een kanelbull (kaneelbroodje). Erg lekker!

De faculteit waar ik ga studeren is net buiten het centrum en is ongeveer 10 minuten fietsen (als je niet verdwaald, wat regelmatig het geval is). De school zit aan het universiteitsziekenhuis vast. Vanaf 26 januari zal ik gedurende 8 weken stage lopen op afdeling urologie voor 32 uur per week. Ik heb een personal mentor waarmee ik altijd werk en een personal teacher die mij beoordeeld, net als mijn stagedocent van de NHL.

Ik ben blij dat ik mijn fiets heb meegenomen, want een ritje met de bus is vrij duur. Het is ongeveer 15 minuten fietsen naar school. Malmö is bekend met een fijne fietscultuur, al zijn de buschauffeurs daar niet van op de hoogte geloof ik.
Het weer laat te wensen over: mijn muts en handschoenen liggen meestal te drogen op de kachel. Het waait hard en het heeft tot nu toe elke dag geregend.

De andere studenten en de 'floormates' zijn allemaal heel aardig. Er zijn nog 3 andere Nederlandse studenten en verder komen ze vanuit de hele wereld. Mijn 3 medestudenten van het programma dat ik ga volgen komen uit Australië en Singapore.

Ik heb mijn saxofoon vanuit Nederland meegenomen en had al wat gegoogled naar orkesten of lessen in de stad, maar ik kon niet echt iets vinden. Maar toen ik vanavond in de lobby van het appartementencomplex kwam, kwam ik allemaal mensen met een instrumentenkoffer tegen. Ik vroeg aan de meneer met een saxofoonkoffer wat voor band of orkest het was en wat voor muziek er werd gespeeld. Ik moest maar even naar de dirigent van de club, zei de beste man. Ik kreeg wat meer informatie over het orkest van de dirigent en de voorzitter: het is een harmonieorkest en speelt klassieke en maar ook lichte muziek zoals jazz. Ik zal volgende week komen luisteren op de repetitie.
Wat toevallig, dacht ik. Gewoon in het complex waar ik woon, repeteert een orkest. Ik ben benieuwd!

Tot zover de update. Volgende week meer!

Reina

  • 15 Januari 2015 - 23:58

    Vincent:

    Leuk! Genietsje der fan :)

  • 16 Januari 2015 - 12:08

    Tiny Hibma:

    Weer een mooi verslag, zo blijven we goed op de hoogte. Gr Mem

  • 16 Januari 2015 - 18:57

    Pieternella:

    Hoi Reina,

    Wat heb je al een drukke week achter de rug! Heel leuk zoals je het allemaal opschrijft. Zo te lezen voel je je daar al aardig thuis.
    Tijdens de introductie heb je al veel gedaan. Is engels jullie voertaal op school en in de omgang met elkaar?
    Ik ben benieuwd of je een keer in het orkest kan meespelen.
    Kom je daar veel fietsers tegen?
    Alvast succes met stage en school. Nu begint het natuurlijk.
    Oant gau.

    muoke Piet

  • 16 Januari 2015 - 19:33

    Thominde:

    Hey Reina.

    Zo te horen vermaak jij je prima daar! En wat leuk dat je een orkest hebt gevonden. Kun je je passie toch nog uitoefenen haha.

    Succes daar en hoop snel weer iets van je te horen!

  • 16 Januari 2015 - 21:36

    Marieke:

    Heeee Reina!! Leuk san blog!

    Toevallig dast 1tsje tsjin kaamst yn dyn complex, krekt wat!
    Lekker toeteren
    Succes folgende wike, dan begjint it echt..!
    tút!

  • 18 Januari 2015 - 14:30

    Ymkje:

    Hoi lieve Reina, wat een beeldend verslag heb je geschreven. Je hebt een fijne schrijfstijl. Fijn dat alles goed verloopt. Logisch dat het allemaal nog even wennen is. Leuk om al die intentioneel studenten te ontmoeten Reina. Het is bijna niet toevallig te noemen dat orkest in jouw flat, relaxed zo dichtbij. Geniet vooral van alles wat je meemaakt Reina. Liefs uit Boornbergum.

  • 24 Januari 2015 - 14:54

    Truus Iedema:

    dag lieve reina,

    ik ben zo vrij om te reageren op je verslag, het leest als een boek, je hebt denk
    ik verborgen talent wat schrijven betreft, in de korte tijd dat je er bent heb je
    al heel wat indrukken opgedaan, spannend, ik heb respect voor je om dit te
    ondernemen, ik wens je alle goeds.

    een warme groet van beppe truus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Reina

Gedurende 'spring semester' breng ik een deel van mijn studie hbo verpleegkunde door in Malmö en studeer ik aan Malmö University. Ik volg hier vakken aan de school en ga 3 stages lopen: in het ziekenhuis, in de thuiszorg en in een verzorgingshuis. Op deze pagina vertel ik over mijn ervaringen hier.

Actief sinds 10 Jan. 2015
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 9795

Voorgaande reizen:

08 Januari 2015 - 15 Juni 2015

Hej från Malmö

Landen bezocht: