Alweer een maand voorbij! - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Reina Hibma - WaarBenJij.nu Alweer een maand voorbij! - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Reina Hibma - WaarBenJij.nu

Alweer een maand voorbij!

Door: Reina

Blijf op de hoogte en volg Reina

07 Februari 2015 | Zweden, Malmö

Time flies when you're having fun.. En dat heb ik hier! Er is alweer een maand voorbij.

Hier in het kort een aantal opmerkelijke zaken die mij de afgelopen weken grote ogen bezorgden.

Wist je dat....
..de Zweden elkaar met 'Hej [héé]' begroeten en elkaar bij de voornaam of 'du' (jij) aanspreken?
..de Zweden 2 keer per dag een warme maaltijd eten?
..ze dit om 12u en om 16u doen en om 18u fika (koffiepauze) hebben?
..iedere verpleegkundige hier een assistent-verpleegkundige heeft?
..hier geen Etos, Kruidvat of DA drogist te vinden is, maar je voor paracetamol etc. naar de apotheek moet?
..een doosje paracetamol hier bijna €5,- kost?
..je in Zweden een jaar met zwangerschapsverlof mag?
..de handschoenen hier grijs zijn?
..je altijd een plastic schort moet dragen als je in contact komt met (menselijke) vloeistoffen?
..het ondergronds gangenstelsel van het ziekenhuisterrein net een doolhof is? Ik heb er een kaart van gevraagd, nadat ik met een patiënt was verdwaald.
..ze hier niet met infuuspompen werken maar de druppelsnelheid van het infuus met de hand instellen?
..alle artsen een baard hebben?
..de namen van medicijnen hier bijna allemaal anders zijn?
..de studie verpleegkunde hier 3 jaar duurt?
..je tijdens de studie hier een drug calculation test moet maken?
..je deze test een score van 100% moet hebben om te slagen?
..ik deze test heb gehaald?
..ik na het behalen van mijn certificaat voort het afnemen van bloed en het inbrengen van een infuusnaald, al wel 2 buisjes bloed bij een patiënt heb getapt?

Tot zo ver het korte nieuws.

Op 25 januari ben ik samen met Marian en Chelsea naar Kopenhagen geweest, waar we een rondleiding hebben gekregen van onze klasgenoot Signe die daar woont. Perfect! We hebben al wandelend en varend veel gezien van deze prachtige stad. (Zie foto's)

Iedere donderdagavond repeteer ik met het Spårvägens Musikkår Malmö beneden in het gebouw waar ik woon. We beginnen de repetitie altijd met de Acht klankstudies van Henk van Lijnschoten, altijd alleen nummer 1. Het repertoire varieert van klassieke concerten van Holst tot Polka's van Strauss. In mei gaan we 4 dagen naar Kopenhagen om daar samen met de korpsen van Helsinki, Oslo en Kopenhagen te socializen en een paar optredens te verzorgen.
Het korps doet niet aan oud papier, maar ze hebben wel uniformen.
Dit is de website van het korps: http://www.sparvagen.net/

Op stage gaat het best! Het is interessant om te zien hoe de zorg hier is geregeld, welke materialen ze hier gebruiken, welke taken de verpleegkundige op de afdeling heeft en natuurlijk het verschil met de Nederlandse zorg.
De taal vormt wel een barrière. De groep patiënten die op de afdeling komt is vrij oud en kunnen bijna geen Engels spreken. Maar met mijn zakwoordenboek Engels/Zweeds en handen en voeten kom ik een heel eind.

Feestjes zat hier! Zoals afgelopen vrijdag: 90's party (zie foto's).
Iedere week koken we een keer met een groep. Iedereen kookt wat, met als resultaat een soort buffet. Hartstikke gezellig! (zie foto's)

Dat was het weer voor nu. Binnenkort meer.

Hej då!

  • 08 Februari 2015 - 06:18

    Janny:

    Heee Reina

    Fijn om te horen dat je het zo naar je zin hebt!
    Zal wel wennen en tegelijk ook leerzaam zijn al die veranderingen vergeleken met Nederland :)
    Heel leuk geschreven :) leest lekker weg zo midden in de nacht haha :p

    Veel plezier en tot horens!

    Liefs Janny

  • 08 Februari 2015 - 22:06

    Ymkje:

    Hey Reina, gefeliciteerd met het behalen van de test. Fijn dat je je zo goed kunt redden daar. Kopenhagen is idd een mooie stad. Dan met het korps naar een internationaal concert is helemaal geweldig. Het verdwalen in de onderaardse stelsels in het ziekenhuis is een film waardig.

  • 08 Februari 2015 - 22:09

    Ymkje:

    Geniet van de party's en van je werk. Liefs uit Boornbergum.

  • 15 Februari 2015 - 14:09

    Pieternella:

    Hoi Reina,

    Weer een mooi verslag van je met prachtige foto"s. Wat goed dat je ook op cultureel gebied zoveel kunt meemaken, zoals met het korps naar Kopenhagen om daar weer met andere muziekkorpsen kennismaken te maken.
    Veel succes met je stage en blijf genieten!.



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Reina

Gedurende 'spring semester' breng ik een deel van mijn studie hbo verpleegkunde door in Malmö en studeer ik aan Malmö University. Ik volg hier vakken aan de school en ga 3 stages lopen: in het ziekenhuis, in de thuiszorg en in een verzorgingshuis. Op deze pagina vertel ik over mijn ervaringen hier.

Actief sinds 10 Jan. 2015
Verslag gelezen: 450
Totaal aantal bezoekers 9791

Voorgaande reizen:

08 Januari 2015 - 15 Juni 2015

Hej från Malmö

Landen bezocht: