Tjena! - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Reina Hibma - WaarBenJij.nu Tjena! - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Reina Hibma - WaarBenJij.nu

Tjena!

Door: Reina

Blijf op de hoogte en volg Reina

03 Maart 2015 | Zweden, Malmö

Tjena!

Hur mår du? Jag är bra!
Het gaat hier heel goed! Ik heb het hier nog steeds erg naar mijn zin. Ik ben inmiddels over de helft van mijn eerste stage hier en de tussenevaluatie was heel positief. Er werd me al gevraagd of ik na m'n studie weer terugkom, en diezelfde dag las ik dit in het Nederlandse nieuws: http://nos.nl/artikel/2018063-scandinavie-aast-op-nederlandse-verpleegkundigen.html
Ik kan me voorstellen dat de kloof tussen Nederland en Zweden niet heel groot is: de taal is gemakkelijk te leren en de culturen verschillen niet zoveel. We moeten het er nog maar eens over hebben.

Stage neemt ontzettend veel tijd in beslag. Zo werkte ik afgelopen week 6 van de 7 dagen en dat is wel wat veel van het goede. Voordeel is wel dat je de patiënten dan goed kent. Nadeel is dat je weinig tijd hebt om leuke dingen te doen en af te spreken met de mensen die je hier kent. Dus de vrije dagen die ik heb breng ik graag door in gezelschap!
Zo zijn we een middagje aan de kust geweest, hebben we geschaatst, feestjes gehad natuurlijk en hebben we samen gegeten.

En ik heb visite gehad! Vivian, de zus van Vincent, woont in Kopenhagen en kwam op Valentijnsdag over de brug om een bakkie te doen (lees kopje koffie met een allermachtigst groot stuk taart).
Afgelopen donderdag was Gerjanne (van Quatre Forte) met haar vriend en vrienden in Malmö na een vakantie hier in Zweden. We hebben een fijn pilske op het terras onder de terrasverwarmer gedronken. Ik heb nog een hagelslagpakket van ze gekregen! Als een kind zo blij natuurlijk. Want ja, wat moet een Hollander zonder hagelslag?!

Vrijdagochtend kwam Vincent langs! Wat was het fijn om elkaar weer te zien na 2 maanden. Afgelopen zaterdag zijn we naar Lund geweest, een stadje hier vlakbij Malmö. Naast de 137 kapperszaken die we hebben gezien, was het een leuk pittoresk stadje. 's Avonds zijn we heerlijk uit eten geweest bij een restaurant waar ze typisch Zweedse gerechten met een twist van de kok serveerden.
Zondag zijn we naar Ribersborg Kalbadhus geweest: dé typisch Scandinavische sauna waar je in zee moet springen om af te koelen. Dat was mij te koud om de tenen. De sauna en de massage waren wel heel ontspannend! 's Avonds zijn we weer uit eten geweest. De culinaire kant van Malmö konden we wel waarderen.
Gisteren is Vincent weer naar Nederland vertrokken.

Geen nieuws bij het korps! We zijn druk aan het oefenen voor het lenteconcert op 29 maart. Dat oefenen neemt zoveel tijd, omdat de ene week de ene helft van het korps absent is en de andere week de andere helft. Het reisje naar Kopenhagen moet ik helaas verstek laten gaan, want dan ga ik zelf op reis. Nou ja, reis, ik wil graag wat meer van Zweden zien en rond die tijd heb ik vrij van school. Nog geen concrete plannen, maar Göteborg en Stockholm staan op het verlanglijstje.

Van heimwee is (nog) geen sprake, maar af en toe mis ik Fryslân wel natuurlijk! Even afspreken met m'n maten is er niet bij. En de stamppot rauwe andijvie van Mem mis ik regelmatig. Gelukkig maakt Skype veel goed en verkopen ze hier zuurkool zodat er toch nog een stamppot gemaakt kan worden.

De komende 3 weken loop ik nog stage op urologie, daarna volgt een aantal weken school. Daarnaast zal ik proberen om de opdrachten voor de NHL te maken, zodat ik wellicht geen studievertraging oploop door mijn avontuur hier. Dat zou betekenen dat ik in september alsnog met afstuderen kan beginnen. Het is het proberen waard!

Mem en Nelleke komen op 23 maart op visite, het concert met het korps komt eraan en Inez, Marijke, Tineke en Nynke komen op 1 april op visite. Mooie vooruitzichten dus! Ik kijk ernaar uit.


Groetnis,

Reina

P.s. ik heb weer een aantal foto's toegevoegd.
P.s. een berichtje achterlaten is altijd leuk!

  • 04 Maart 2015 - 11:00

    Vincent:

    Wat in leuk stik wer!

  • 04 Maart 2015 - 20:42

    Pieternella Hibma:

    Hoi Reina,

    Wat hast it drok!. Prachtig dast it sa nei't sin hast.
    It giet dus poerbêst mei de study /staazje.
    Hast grut gelyk dast ek noch wat fan it lân sels sjen wolst, lykas nei Stockholm en Göteborg.
    It giet alwer hurd. Wat hast in protte besite hâwn!
    Alfêst sukses mei it konsert en de kommende tiid mei skoalle.

    groetnis, Pieternella

  • 05 Maart 2015 - 20:06

    Sanne:

    Lieve Reina,

    Wat goed om te horen dat de dagen voorbij vliegen en dat je nog steeds geen heimwee hebt! Superleuk dat je ook al best veel bezoek daar hebt gehad! Eindelijk weer even samen met je kereltje! Jammer dat ik niet meega met de meiden, had graag willen ervaren hoe je leeft daar, al krijg ik daar een redelijke indruk van door de verslagen die je schrijft! Heerlijk nuchter met nietsverhullende uitspraken alla Reina ;-)

    Ik wens je alvast heel veel succes met je volgende stage! Die ondergrondse gangen lijken mij helemaal niks! En dan ook nog verdwalen..jakkes! Dat zal op de eerste hulp wel anders zijn lijkt mij, anders houd je geen patienten meer over ;-)

    Ik kijk uit naar je volgende verslag!

    Liefs, Sanne

  • 07 Maart 2015 - 16:20

    Sjors:

    Leuke verhalen Reina ! Blijf vooral genieten. Groetjes Sjors

  • 08 Maart 2015 - 20:17

    Vera Veltman:

    Hee Reina!!
    Natuurlijk had k al wat verhalen van Vincent gehoord, maar mooi dat je het zo naar je zin hebt.
    Klinkt alsof je het weer lekker hebt volgepland ;). Goed om te lezen dat je tussen al dat harde werken ook heel veel leuke dingen gaat doen. Als het goed is komen we met de schoolreis begin mei ook nog langs Malmo, dus als je kan kunnen we dan ook afspreken (eventueel ook met zo'n lekkere stuk grouwe cheesecake haha).
    In de tussentijd nog heel veel plezier! :)
    Liefs, Vera

  • 16 Maart 2015 - 11:18

    Ymkje:

    Hoi lieverd, wat weer een allemachtigst

  • 16 Maart 2015 - 11:22

    Ymkje:

    Helft van verhaal is blijkbaar niet geplaatst. Hier dan het vervolg: allemachtigst verhaal. Het is altijd leuk om bezoek te krijgen en al helemaal als je ze je tijdelijke woonomgeving kunt laten zien. Succes met alles wat je nog gaat/moet doen. Leafs ût Boornbergum.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Reina

Gedurende 'spring semester' breng ik een deel van mijn studie hbo verpleegkunde door in Malmö en studeer ik aan Malmö University. Ik volg hier vakken aan de school en ga 3 stages lopen: in het ziekenhuis, in de thuiszorg en in een verzorgingshuis. Op deze pagina vertel ik over mijn ervaringen hier.

Actief sinds 10 Jan. 2015
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 9780

Voorgaande reizen:

08 Januari 2015 - 15 Juni 2015

Hej från Malmö

Landen bezocht: